Pikat 3 bilion pengguna baru
Oleh Husain Jahit dari Singapura
husain@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
ELOP...pasaran terbuka luas
ELOP...pasaran terbuka luas
DENGAN lebih tiga bilion pengguna telefon bimbit di seluruh dunia belum memiliki telefon pintar, Nokia yakin potensi pasaran dalam kategori itu masih terbuka luas untuk diteroka sambil mengatur beberapa strategi untuk menguasai sebahagian besar daripadanya.
Ketua Pegawai Eksekutif Nokia, Stephen Elop berkata, antara strategi yang sudah diatur sejak awal tahun ini ialah pembangunan telefon pintar baru dengan platform sistem operasi Symbian Anna dan memperkenalkan 10 model baru telefon pintar Symbian dalam tempoh 12 bulan akan datang.
“Awal tahun ini, kami merangka strategi komprehensif untuk mengubah tawaran serta penampilan di pasaran. Inovasi adalah tunjang strategi kami dan hari ini Nokia mengorak langkah penting untuk mempamerkan sesuatu yang baru.
“Antara strategi lain termasuk telefon pintar ke telefon bimbit; daripada perkhidmatan ke reka bentuk antaramuka dan daripada pengalaman peranti yang ditambah baik ke peralatan pembangunan,” katanya dalam ucaptamanya sempena pameran dan persidangan Nokia Connection 2011 di Singapura, semalam.
Nokia Connection 2011 yang berlangsung di republik itu menyaksikan pengeluar telefon bimbit terbesar dunia itu menampilkan telefon pintar N9 dengan sistem operasi Meego bergerak di atas platform Qt dijangka menjengah pasaran tidak lama lagi.
Menurut Elop, bermula Julai ini juga, Nokia akan memulakan pasaran model terdahulu, tetapi dikemas kinikan dengan Symbian Anna termasuk Nokia N8, E7, C7 dan C6-01 manakala menjelang Ogos, pemilik sedia ada telefon model itu boleh mendapatkan kemas kini perisian Symbian Anna dengan beberapa penambahbaikan.
Pada masa sama, Nokia turut memperkenalkan tiga telefon bimbit mampu milik Series 40 iaitu model Nokia C2-02, Nokia C2-03 dan Nokia C2-06. Antara keunikan ketiga-tiga model ini ialah menyokong pengguna dua kad SIM, pengalaman baru melayari laman web, peta dan skrin peka sentuhan.
Mengenai pasaran di Malaysia, Naib Presiden Jualan Nokia Asia Tenggara dan Pasifik, Neil Gordon berkata, ianya sangat dinamik walaupun sedar di Malaysia kian dihujani dengan pelbagai jenama telefon pintar.
“Penguasaan Nokia di Malaysia masih signifikan dan ramai yang setia dengan Nokia termasuk mereka yang gemar dengan telefon bimbit dilengkapi pad kekunci Qwerty,” katanya.
N9, telefon pintar pulih pasaran Nokia
2011/06/22
model baru N9 yang dilancarkan di Singapura.
model baru N9 yang dilancarkan di Singapura.
SYARIKAT gergasi alat komunikasi yang berdepan masalah, Nokia, menyatakan bahawa musim barunya kini telah bermula dalam usaha melindungi pasarannya daripada persaingan daripada syarikat lain seperti Apple dan Samsung.
Ketua Eksekutifnya, Stephen Elop, berkata syarikat berpangkalan di Finland itu telah berjanji membaik pulih syarikat, yang suatu ketika dulu adalah peneraju utama telefon bimbit di peringkat dunia.
"Pada awal tahun ini Nokia telah menggariskan beberapa perubahan baru dalam hala tujunya. Kini, selepas empat bulan dan 10 hari, pada hari ini (semalam) menandakan musim baru Nokia sudah bermula," katanya pada ekspo Industri CommunicAsia di Singapura.
"Organisasi kami telah beralih dan kami kini memiliki strategi yang jelas dan sedang menumpukan usaha untuk mendapatkan hasil.
Elop, bekas eksekutif di Microsoft diambil bekerja oleh Nokia pada September lalu, menyaksikan pasaran syarikat itu kini menjunam selepas menghadapi persaingan daripada telefon iPhone milik Apple, Samsung dan pencipta Blackberry, Research in Motion dari Kanada.
Pada Februari lalu, syarikat itu mengumumkan ia akan menggunakan perisian Windows 7 milik Microsoft untuk diguna pakai dalam telefon pintarnya akan datang.
Elop berkata, beliau berjaya meningkatkan keyakinan mengenai pelancaran model pertamanya menggunakan pelantar Windows 7 pada tahun ini dan akan memasarkannya dalam jumlah besar pada 2012.
Pada masa sama, beliau turut memperkenalkan model baru, N9 yang menonjolkan paparan ‘all-screen’ serta tidak mempunyai punat ‘home’ seperti yang dimiliki iPhone dan model canggih lain.
Model N9, yang tidak beroperasi menggunakan pelantar Windows 7, memiliki fungsi membolehkan pengguna menyambung telefon itu dengan aksesori lain seperti set kepala atau pembesar suara dengan hanya menyentuh telefon itu pada aksesori berkenaan.
Elop berkata, penghasilan model N9 itu adalah hasil kerja keras jurutera Nokia yang berusaha mencipta semula model mereka.
"Fokus sebenar N9 adalah untuk mendedah kembali cara baru membawa inovasi ke dalam pasaran.
"Banyak hasil inovasi yang anda dapat lihat dalam N9 hari ini dan ia akan sentiasa kekal dengan pelbagai cara," katanya.
Suatu ketika dulu, kira-kira lapan daripada 10 telefon bimbit yang terjual di Asia adalah model Nokia menurut CommunicAsia.
Walaupun Nokia masih kekal sebagai pengeluar telefon bimbit terbesar dunia, namun bahagian pasaran globalnya merosot selepas Apple dan beberapa syarikat alat telekomunikasi lain mengeluarkan telefon bimbit yang lebih menarik dengan menawarkan pelbagai aplikasi sama ada untuk perniagaan atau permainan.
Nomura Equity Research meramalkan saham Nokia daripada keseluruhan pasaran telefon bimbit akan menurun dari 25.1 peratus di suku pertama tahun ini kepada 19.9 peratus pada suku keempatnya.
Menurut Nomura lagi, dalam sektor telefon pintar, penurunannya adalah lebih tinggi, dari 25.5 peratus pada suku pertama kepada 13.1 peratus pada suku keempat.
Sehingga produk baru yang lebih kompetitif dilancarkan, sukar untuk melihat bagaimana pengurusan Nokia dapat mengatasi penurunan ini kata laporan itu lagi. – AFP
No comments:
Post a Comment